zaterdag 6 juli 2013

Tweede dag Breda - Mechelen 89 km

De dag begon weer goed, heerlijk uitgerust en prachtig zonnig weer.
Toen we het hotel verlieten en de fietsen aan het bepakken waren stopte er aan de overkant van de weg een dame in een auto en vroeg of we naar Santiago gingen, ze praatte honderd uit, maakte niet uit, was nog vroeg en geen verkeer. Ze had de tocht vorig jaar gemaakt en beleefde hem opnieuw, veel succes en nog een laatste tip, in Compiègne kan je overnachten onder de kerk voor 10 euro. De pastoor komt je dan persoonlijk een stempel brengen voor de credential. (Hij wel).
We konden niet vroeg weg, omdat de winkels in Breda pas om half 10 open gingen. Ik had nog een cartreader nodig voor het inladen van de foto's.
Na wat omzwervingen hadden we de weg langs de Mark, kleine riviertje door het Brabantse landschap gevonden, prachtige natuur met heerlijke uitzichten.

Dit keer mooi zonnig weer met lichte wind, de ene keer tegen dan weer mee.

Een keer gingen we mis, minder erg dan twee jaar geleden. Alie las rechts af, maar moest links af zijn, gelukkig nu niet te lang doorgereden en gevraagd waardoor we snel weer op de route zaten.
Nu de prachtige route langs het water door het Belgische Brabantse landschap, overal aardbeien en ander fruit te koop, het land werd bewerkt door Poolse gastarbeiders. Men vond het niet prettig dat ik een foto maakte.

Lange saaie wegen met vracht - en veevervoerauto's wel oppassen, want de weg was smal.

Prachtige boerderijen met mooi onderhouden tuintjes.

Tenslotte kwamen we in Rijkevorsel uit, 45 km gereden, was al half een, tamelijk laat, mooie stop voor een kopje koffie.

De mensen aan de tafeltjes waren nieuwsgierig waar de reis naar toe ging, hele gesprekken over hoe we dan het beste konden rijden en dat het toch wel een hele onderneming was, zeker voor hen, want als het aan hen lag dan zouden we via Marseille, Nancy of de Rivièra moeten gaan. Als we een mooie route wilden, dan moesten we eerst langs het kanaal naar Turnhout en dan doorsteken. Maar we wilden naar Mechelen, dat is toch de andere kant op. Ja, maar het is wel mooi. Tja wijze raad is duur, toch maar onze eigen route genomen.

Mijn billen voelen nog ruw aan, moet nog erg wennen, mijn lichaam is in staking gegaan. Gisteren te veel inspanning geleverd en te weinig gedronken, waardoor de stoelgang nog niet echt top is. Tja vandaag maar meer drinken komt vanzelf goed. Alie smeert uit voorzorg vaseline.

Na Pulderbos, Viersel, Lier ging het voorspoedig, nog wat slingerweggetjes door het landschap en na Viersel langs de Nete in hoog tempo rechtdoor ruimbaan, gemiddelde van 25 km.
Bij Dussel afslag richting Mechelen, dit keer in één keer de goede richting, hierdoor veel minder omwegen en 20 km minder dan twee jaar geleden.
Stipt om 4 uur stonden we op de Grote Markt in Mechelen.
In één keer het adres van Musker Pitter gevonden.

Gedoucht en we voelden ons weer als herboren. Mechelen in. Mijn bril was door het zweten vies geworden, het brillendoekje was zoek, dus even een brillenzaak in en vragen om een poetsdoekje. De eigenaar was ons goed gezind, maakte de bril ook nog extra schoon en begon ons toen te vertellen waar we leuke dingen konden zien. Hij kwam uit Eindhoven en zijn vrouw uit Nancy. We hebben het Begijnhof gevonden, niet zoals bij ons met een muur en op de binnenplaats huisjes, maar het waren huisjes in een wijk. Iets minder, maar nog wel mooi.

Op een gegeven moment een bierbrouwerij gevonden, de kelen waren nog droog en konden wel gesmeerd worden. Smaakte overheerlijk,

dus ook maar eten en nog een biertje.

De ober had het druk, begon op een gegeven moment zelfs te rennen.
Prachtige locatie, ook voor foto's.

Een komen en gaan van mensen die bier kwamen halen.

Na heerlijk gezeten en gegeten te hebben toch maar weer terug naar het centrum, waar dit jaar een kermis is, jammer voor dit mooie plein. Van de eigenaar van het hotel heb ik begrepen dat het maar een keer per jaar is.
Woensdag moet alles weg zijn, want donderdag is de Nationale feestdag, zitten wij al in Frankrijk als het goed is.
Onderweg nog wat plaatjes van Mechelen geschoten.

Langs een huis voor alleenstaande vrouwen, die vrolijk in de tuin aan het dansen waren.

Langs de toren van Mechelen.

Nog een kopje koffie en wat mensen geobserveerd.

In gedachten.

In gesprek.

Ongelovig.

Heb er een hard hoofd in.

Zie het niet meer zitten.

Alie vond het wel leuk.

Voordat we Mechelen in gingen konden we nog net de kerk Hanswijk van binnen zien. We hebben er een kaarsje laten branden.

Heerlijk op het balkonnetje met een fris windje, de zwaluwtjes vliegen laag over, de lucht kleurt langzaam lila met veerwolken en genietend van de stroopwafels uit IJsselstein en een kopje thee wordt dit verhaal om half elf afgesloten.

Location:Mechelen Musker Pitter

1. Hallo Hans en alie,
    Je is heel erg moe, jij rijdt ver lang op de fietsen naar Rome.
    Maar jij brengt niet met deze auto mee.
    Hans is moe, Hans rijdt lang ver op de fiets naar Rome.
    Hans moet met de taxi opbeld, Hans gaat met de taxi naar huis terug, naar Nederland.
    Groetjes van Sandra,

2. Wat vonden jullie verder van Breda? Toen wij naar santiago gingen hadden we daar onze eerste hotelovernachting om de dag goed te beginnen. Mechelen is ook echt prachtig, heb tijdens onze toch ook volop van de Benelux zelf genoten, alleen daar al was genoeg te zien... Mooie foto's ook zeg!

3. Leuk om mee te lezen. Omgeving Breda is mooi, hè? Het klinkt alsof de omgeving Mechelen ook erg mooi en bourgondisch is. Ik boek zelf regelmatig een hotelovernachting in de omgeving van Breda. Dan lopen of fietsen we wat in de mooie omgeving en genieten we van de natuur.