woensdag 24 juli 2013

Dag twintig, 24 juli van Llanes - Villaviciosa 72 km

Ondanks de vertraging toch nog redelijk op tijd in het hotel, dat we per internet geboekt hadden. Eerst konden de fietsen niet binnen geparkeerd worden, later wel. We horen iedere keer weer dat we mooie fietsen hebben.

Kapelletje bij hotel.

Pad naar de bergen, voor het eerst dat we ze hier zagen, gisteren was alles verstopt achter de wolken.

Kwamen nog vier kleine witte reigers overvliegen.

Aardige mensen, het complex zag er goed verzorgt uit. Huiskamer apart, grote tuin met zitplaatsen, restaurant apart en de slaapruimtes apart.
De zoon bij de receptie sprak Engels en hielp ons uitstekend.
Voor het eerst dat we warme kleren aan deden, lange broek en trui, de temperatuur was gedaald naar 17'. Na een drie gangen menu met een fles wijn en water, kon niet op voor de prijs van 12 euro pp., zijn we ons bed ingegaan.

De bedden waren goed geen verkeer, luiken dicht we werden om half acht wakker. Het zonnetje scheen weer. Om 10 uur reden we weg van het hotel om nog even Llanes te bekijken. Lekker rustig, gisteren was het ontzettend druk. u kon je rustig de haven en de kunstwerken fotograferen.

Op weg naar het dorp een oud huis met mooi hek gefotografeerd.

Leuke haven in een kommetje.

Fraaie huizen.

Duidelijk te zien dat het nu eb is.

Llanes is vooral nu bekend om zijn Cubos de la Memoria.
Een schilderwerk van de Baskische schilder Augustin Ibarrola. Op de reusachtige betonnen kubussen heeft hij prachtige schilderingen gemaakt.

We zitten aan zee, dus ook mantelmeeuwen.

Nog een paar sfeerbeelden van deze leuke stad.

En om elf uur dan toch echt op weg door het mooi glooiende landschap, met oude huisjes, leuke kleine dorpjes, speciale daken, treintje dat zich door het landschap slingert en je telkens weer tegenkomt. De vergezichten naar zee, maar nu ook naar de bergen, zelfs sneeuwtoppen te zien. Wel veel klimmen. Eén keer zelfs 4 km, komt er wel weer een lange afdaling, gelukkig geen 10%, dus het was te doen of we worden geoefend.
Wel alles langs de weg, niet de snelweg, maar een B-weg, redelijk wat verkeer, maar niet al te druk. De wandelaars kwamen we ook regelmatig op deze route op de weg tegen, lijkt mij minder leuk om te wandelen.

Koffie drinken na 35 km in Ribadesella. Gezellig sfeertje, markt en een echte zomerse drukte.

Klompen om de kaas aan te prijzen.

Uiteraard ook wat kararakteristieke mensen fotograferen.

Er is overal veel snoep te koop, zo ook dit Hans en Grietjehuisje.

Weer op weg naar de volgende bestemming.

Om twee uur een broodje aan het strand eten.

Vanaf hier een mooi fiets/wandelpad, met een huis dat een prachtig uitzicht heeft over het pad.

Was nog een stevige klim, maar gelukkig vandaag wel de laatste, met een nog langere afdaling, we zijn vandaag veel fietsers tegengekomen die vanaf de andere kant kwamen, is lastiger, steiler en wij hadden wind mee, alweer. Het is maar goed dat we het niet andersom zijn gaan fietsen, wat ik eerst van plan was, omdat er vaak veel westenwind is. Dit jaar dus niet.

Een lantaarn op een lantaarn, die van steen geeft zo weinig licht.

Onze eindbestemming van vandaag in zicht in de baai.

Route aanwijzing.
We hadden snel een hotel gevonden, waardoor we om vijf uur al helemaal op orde waren.

Welke specialiteiten heeft dit stadje? Het blijkt een stadje te zijn waar men de ciderdrank heeft uitgevonden en op traditionele manier inschenkt, een beleving op zich dus en dat moesten we meemaken.

De attractie is leuk en moet je zeker meegemaakt hebben. Het drankje op zich stelt niet veel voor. Buiten kon men op straat lekker morsen, maar hoe gaat dat binnen, binnen zijn er gootjes en putjes in de vloer gemaakt.

De dame aan de overkant kijkt toe of alles goed gaat.

Het hotel, huis stijlvol ingericht.