zaterdag 27 juli 2013

Dag drieëntwintig 27 juli, Lugo - Arzúa, 62 km fietsen

In het restaurant waar we gisteren hebben gegeten hebben ze twee levensgrote beelden aan een tafeltje zitten van de eerste twee klanten van 100 jaar geleden. Het restaurant bestaat nu 110 jaar.

Vanmorgen vroeg op, maar de deur vanhet hotel was gesloten, ik moest wachten tot 7 uur, te laat om de verlichte muren van de stad te fotograferen, had ik dat dan toch maar gisterenavond gedaan. Toen we terugkwamen uit de stad was het nog licht, gezellig beneden in het restaurant nog wat gedronken. De oudjes die daar waarschijnlijk elke dag komen werden goed verzorgd. Zelfs hun medicijnen liggen daar in een la.

Om zeven uur de stad nog door, het avondleven maakte plaats voor het dagleven. De jongeren waren nog wat aan het nafeesten, voorzover ze begrepen dat ze daar liepen, want ze hadden veel ruimte nodig en waren goed te horen. De eerste wandelpelgrims vertrokken in groepen. De schoonmakers spoten de straat schoon.

Daarna een eenvoudig ontbijt en op naar de volgende stad. Via de binnenweg of via de straatweg. We wilden de binnenweg, maar het werd de straatweg. De binnenweg was wel langer, maar ging langs de bergtoppen, de straatweg ging er door of er overheen. Het eerste deel viel mee, weer zoab, maakt weinig geluid en je merkt het verkeer niet zo erg, later weer gewoon asfalt. Gelukkig was het zaterdag waardoor er niet al te veel vrachtverkeer was. Landschap wel weer heel mooi, golvend en veel vergezichten. De temperatuur was laag, 17 graden, was gewoon. Koud, dus jas aan.

Toen we de stad uit waren hebben we wat fruit bij een kraampje gekocht.
Om half tien gaan rijden. Santiago gaven de borden aan was nog 102 km, dat zijn we vandaag niet van plan, maar hoe ver, dat hangt van zoveel factoren af, in ieder geval voorbij Palas de Rei, misschien Melide.

Eerst kregen we Monte de Meda op 660 meter, na een paar heuveltjes waren we er voordat we het in de gaten hadden. We zaten dus al hoog.
Daarna een lange afdaling richting Gutin, er was geen mogelijkheid meer om een "b"-weg te memen. Het verkeer was hinderlijk en reed hard, maar we moesten nu wel 18 km door. Toen we in Gutin waren konden we afbuigen, gelukkig was deze weg rustiger, je hoorde de vogels weer, maar het stijgen was heviger, steiler en langer. Bij Marco nog een behoorlijke klim naar de top, leek veel zwaarder dan die van Monte de Meda.

Voor Palas de Rei zagen we het pad van de Compostela, maar dat was het wandelpad en nog slechter te fietsen dan de weg, dus wij weer terug naar de hoofdroute. Om 11:00 dronken we koffie, maar om half twaalf wilde je er wel weer een, wat een pittige klimmetjes kregen we te verwerken. Vrolijk blijven we wel.

Gelukkig ook nog wat kansen om te fotograferen, zoals deze pelgrimskruisen.

Later begon het licht te regenen, dan toch maar de regenjassen aan.
Te weinig om echt nat te worden. Na Palas de Rei nog een aantal klimmetjes en om twee uur waren we in Melide, 50 km verder, daar brood opgegeten en op het pleintje daar thee gezet.
Onderweg daarnaar toe, nog een paar leuke opnames kunnen maken.

Tijdens het middagmaal begon het harder te regenen, voor korte duur, toen we weer weg wilden ging het harder. Mensen pakten hun parapluie, de lucht zat helemaal dicht. Dus voordat we weggingen toch maar alle regenkleding aan, broek, jas en capuchon later ook nog op. De regen duurde slechts 10 minuten en daarna weer zon. Dus weer uit. Vanaf dat moment bleef de zon schijnen kwamen om vier uur aan in Arzúa, daar het eerste het beste pension genomen.

Onderweg van Nederland naar Santiago veel dode dieren gezien. De egeltjes staan ruim boven aan, daar vonden we er de meeste van, daarna de vogeltjes, de padden, vooral in België, vervolgens slangen, libelles, zelfs een dode rat op het station, een aantal mollen, een dode ree, karkas van een schaap, en vandaag een dode poes, hagedissen en mogelijk nog meer, maar dan waren ze te klein om op te vallen.

De laatste dag morgen een ander soort tocht dan we hadden gedacht, veel meer ontmoetingen, maar ook veel zwaarder. Wisselende temperaturen, heel veel wind mee, behalve vandaag harde wind tegen en voor het eerst echt serieuze regen.